تحقیق درباره سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001

  • تحقیق درباره سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001

    دسته بندي : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    مقدمه
    تاریخچه استاندارد
    سيستم مديريت كيفيت چيست؟(QMS)
    مزاياي استقرار سيستم مديريت كيفيت
    اصول مدیریت کیفیت
    ● اصل اول) تمركز بر مشتری (Customer Focus)
    ● اصل دوم) رهبری در مدیریت (Leadership)
    ● اصل سوم) مشاركت كاركنان (Involvement of people )
    ● اصل چهارم) رویكرد فرایندی (Process approach)
    ● اصل پنجم) رویكرد سیستمی به مدیریت (System approach to management)
    ● اصل ششم) بهبود مستمر (Continual improvement)
    اصل هفتم) تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها (Factual approach to decision making)
    ● اصل هشتم) ارتباط سودمند و دوطرفه با تامین كنندگان (Mutually beneficial supplier relationships )
    اهداف استاندارد
    صرفه‌جويى در مصرف منابع
    حمايت از مصرف‌کننده
    حفظ ايمنى و بهداشت و محيط زيست
    ايجاد ارتباط بهتر
    خلاصه شرایط ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ به زبانی غیر رسمی
    هشت بند اصلی استاندارد ISO9001:
    بند1- دامنه کاربرد
    بند 2 – اصطلاحات و تعاریف
    بند 3- الزامات عمومي
    بند 4- نظام مدیریت کیفیت
    بند ۵- مسؤلیت مدیریت :
    بند ۶ – مدیریت منابع :
    بند ۷ – پدید آوری محصول
    بند ۸- اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود
    مزایای ISO 9001
    نتيجه گیری
    منابع

    مقدمه
    امروزه در عرصه بين المللي،رعايت استانداردهاي كيفي در توليد وارائه خدمات از چنان اهميتي برخوردار است كه سازمان جهاني استاندارد(ISO) را بر آن داشت تا استانداردهاي بين المللي سيستم مديريت كيفيت موسوم به استانداردهاي ايزو9000 را تدوين و معرفي نمايد. امروزه رعايت اين استانداردها از آن چنان اهميتي برخوردار است كه اكثر كشورهاي اروپايي كسب گواهينامه هاي مربوط به آن را شرط اوليه داد و ستدهاي خويش اعلام كرده اند واين در حالي است كه موج بكارگيري اين استانداردها بسياري از كشورها را فرا گرفته است .همگام با جهاني شدن و در هم شكسته شدن مرزهاي جغرافيايي در مناسبات اقتصادي وبازرگاني، پايداري وتوسعه سازمانها بيش از بيش به عواملي نظير نوآوري در محصول وارائه خدمات به مشتري وارباب رجوع وابسته مي شود واين امر ضرورتهاي جديدي را براي سازمانها ايجاب مي كند. از جمله اين ضرورتهاي جديد تاكيد وتوجه در فراورده هاي (كا لاها يا خدمات) است كه استانداردهاي مديريت كيفيت با هدف تامين آن شكل گرفته است . استانداردهاي سري ايزو9000 توجه خود را بر اين اساس استوار نموده است كه ايجاد وحفظ كفيت، مسئوليت يك بخش خاص نيست بلكه مسئوليت مشترك تمامي بخشهاي يك سازمان به ويژه مديريت آن است.
    كسب گواهينامه ايزو9000 توسط يك شركت يا سازمان گوياي موفقيت آن شركت در ايجاد باور در مشتري نسبت به مسئوليت كيفيت در تمامي سطوح ، ساختار سازماني، استقرار وبكارگيري مستمر سياستهاي كنترلي ، عملياتي وپشتيباني كيفيت در شركت يا سازمان جهت حضور در بازارهاي جهاني وتامين رضايت مشتريان وارباب رجوع (در بخش خدمات ) مي باشد.مهمترين دستاورد اخذ گواهينامه ، اثبات تلاش سازمان براي حركت به سوي دستيابي به مفهوم مديريت كيفيت فراگير (TQM) است.بنابراين كسب گواهينامه ايزو9000 به عنوان حداقل استاندارد لازم براي رضايت مندي ارباب رجوع ،نه يك ويژگي كه يك ضرورت است وسازمانها ناگزير بايد آن را نوعي سرمايه گذاري لازم براي بقاء خود تلقي كنند.

    تاریخچه استاندارد
    استاندارد کردن پديده جديدى نيست و از دير زمان در زندگى بشر وجود داشته است. استاندارد نيز مانند بسيارى از پديده‌هاى طبيعى شناخت و برداشتى است که انسان از محيط پيرامون خود دارد. اين امر در ابتدا به‌صورت ناخودآگاه تحقق يافته است. براى مثال تاريخ پيدايش سيستم شمارش ‌دهدهى که هم اکنون نيز مورد استفاده قرار مى‌گيرد به گذشته بسيار دور باز مى‌گردد و در واقع الگويى است از تعداد انگشتان دو دست انسان، همين‌گونه استاندارد کردن تقويم و تعداد روزهاى ماه در سال رومى که توسط ژوليوس سزار در ۴۶ سال قبل از ميلاد مسيح انجام شده است.
    گسترش فن و تجارت در ادوار گذشته انسان را وادار نموده تا در برخى از زمينه‌ها به‌ويژه انجام اندازه‌گيرى‌هاى يکسان و هم‌چنين ساخت وسايل و لوازم خود استانداردهايى را تعيين نمايد. براى مثال وجود ظروف سفالى يک شکل، کشت‌هايى با طرح و شکل يکسان، ابعاد ثابت و مشخص آجرها و خشت‌ها و حتى قطعات سنگ در بناى اهرام مصر هم‌چنين وجود مقياس‌هايى نظير وجب، قدم، طول بازو و امثال آن نشانه‌هايى از فرآيند استاندارد کردن در عهد باستان مى‌باشد.
    شايان ذکر است که در هزاره سوم قبل از ميلاد مسيح در مصر خط‌کشى با درجه‌بندى نزديک به يک سانتى‌متر مورد استفاده بوده است. در ايران در زمان داريوش اول پادشاه هخامنشى وزنه‌ەاى استاندارد شده‌اى براساس واحدى به‌نام کرشه (Karsha) ساخته مى‌شد که هر کرشه معادل ۳/۸۳ گرم بوده است.وزنه‌اى که از آن زمان باقى مانده و هم اکنون در ايران موجود داست معادل ۱۲۰ کرشه مى‌باشد. در انگلستان در زمان جان پادشاه انگليس در منشور کبير استانداردهايى در رابطه با اوزان و مقياس‌ها جهت امر تجارت تعريف شده است.همين‌طور در زمان ادوارد اول پادشاه انگليس تعريفى براى اينچ عنوان شده که جالب توجه است.
    يک اينچ عبارت است از طول سه دانه جو خشک‌شده با شکل طبيعى که در يک امتداد و سربه‌سر قرار داده باشند استانداردهاى عمده در عهد باستان و قرون گذشته به‌طورکلى قبل از رنسانس که جنبه عمومى داشته و نياز به آن بيشتر از موارد ديگر احساس شده است استانداردهاى اوزان و مقياس‌ها مى‌باشد. امّا پس از عصر رنسانس با توجه به تحول بنيادى به‌طرز تفکر اجتماعى و رشد اختراعات و توليدات صنعتى (انقلاب صنعتي) استانداردهاى صنعتى نيز به‌وجود آمد. يکى از قديمى‌ترين و اساسى‌ترين اصل استاندارد که در استانداردهاى کنونى بدان توجه شده است و در حال حاضر نيز به‌عنوان اولين اصل استاندارد کردن مطرح است اصل کاهش انواع و در کنار آن اصل تعويض‌پذيرى است. به‌طورى‌که همين اصل موجبات توليد انبوه و زنجيره‌اى را فراهم نموده است. در گذشته هر توليدکننده يا صنعتگرى با توجه به ابزارهاى ابتدايى و ميراث نياکان خود محصولاتى با شکل و طرح و ابعاد متفاوت مى‌ساخت امّا امروزه با منسجم شدن توليد محصولاتى با ويژگى‌هاى يکسان توليد مى‌گردد.
    از پيشگامان اصل کاهش انواع و تعويض‌پذيرى مى‌توان به يک آمريکايى به‌نام الى‌ويتنى (Eli Whitney) اشاره کرد. اين شخص در سال ۱۷۹۳ براى نخستين بار تفنگ سرپرى را طراحى کرد که داراى قسمت‌هاى قابل تعويض بود و در واقع پايه توليد انبوه را فراهم آورد. هم‌چنين در انگستان در سال ۱۸۴۱ شخصى به‌نام جورج ويتورث (George Withworth) براساس ارتفاع، عمق و تعداد دنده در هر اينچ نظام مخصوصى را براى انواع دنده‌هاى پيچ و مهره به‌وجود آورد که تعويض‌پذيرى پيچ‌ها و مهره‌ها به‌سهولت امکان‌پذير باشد. هم‌گام با گسترش توليدات صنعتى و انبوه‌سازى رعايت نکات ايمنى نيز مطرح گرديد. به‌ويژه پس از اختراع ماشين بخار و کاربرد گسترده آن در سيستم‌هاى حمل و نقل از قبيل کشتى‌ها و لوکوموتيوها و خسارات ناشى از آن، به‌طورى که در نيمه دوم قرن نوزدهم در آمريکا انفجار مخازن تحت فشار ۵۰،۰۰۰ نفر کشته و دو ميليون نفر زخمى برجا گذاشت.
    رشد تکنولوژى و استفاده از ماشين‌آلات جديد، افزايش توليدات صنعتى و در نتيجه رقابت در بازارهاى داخلى و خارجى را به‌دنبال داشته است. از اين‌رو در روند تکامل استاندارد کردن، استانداردهاى ديگرى از قبيل روش‌هاى بررسى و آزمون، توصيف ويژگى‌ها، اصطلاحات، آئين کار، فنون کنترل کيفيت و سيستم‌هاى مديريت کيفيت اهميت يافتند.

    سيستم مديريت كيفيت چيست؟(QMS)

    سيستم مديريت كيفيت سيستمي است جهت تعيين خط مشي و اهداف وروشهاي دستيابي به آن هدف جهت هدايت وكنترل سازمان از نظر كيفيت. در واقع مي توان گفت با مديريت سيستماتيك كيفيت در يك سازمان مي توانيم به بهبود كيفيت برسيم واين يعني سيستم مديريت كيفيت.
    اين سيستم در سازمانهايي برقرار مي شود كه:
    از طريق سيستم مديريت كيفيت در جستجوي مزيتي هستند و سيستم مديريت كيفيت مي تواند سازمانها را در افزايش رضايتمندي ارباب رجوع ياري دهد.
    مزاياي استقرار سيستم مديريت كيفيت
    1. كاهش هزينه ها و قيمت تمام شده
    2. شفاف سازي ، حدود و مسئوليت ها و اختيارات
    3. بهبود فرايندها
    4. بهبود رضايت ارباب رجوع/ مشتريان
    5. طراحي بهتر خدمات
    6. افزايش اعتماد ارباب رجوع
    7. بهبود بهره وري و كارايي
    8. تغيير نگرش
    9. بهبود روحيه كاركنان

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 28

    حجم فایل:99
    کیلوبایت

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 


دانلود رایگان نرم افزار با لینک مستقیم مديريت ,كيفيت ,سيستم ,استاندارد ,مدیریت ,سازمان ,مديريت كيفيت ,سيستم مديريت ,مدیریت کیفیت ,استاندارد کردن ,توليدات صنعتى ,سيستم مديريت كيفيت ,ت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هواي حرم دانلودترین احله ریتال باربری تهران اردیبهشت ZAGROSBIBAK نیاز روز ما دانش است